Vyvažování rotoru drtiče

Celý stroj se tak roztřepal, klepal se a kmital – vibroval, že se páky ovládání při plném výkonu stroje už vůbec nedaly udržet v ruce …

Na správná místa stačilo přidat vyvažovací „závaží“ a celý stroj byl v za chvíli klidný

Drtiče a šrotovníky nalezneme v mnoha odvětvích průmyslu. Jejich vysoké vibrace či špatná funkce způsobí zkrácení životnosti ložisek či celého zařízení. Kde naleznete drtiče?

  • Válcový drtič s noži a protinoži – drtič slámy v kombajnech, drcení kmenů na štěpku…
  • Drtiče s volnými kladívky – drcení klestu a mulčovače, drcení obilovin
  • Drtiče s pevnými kladivy – lesní frézy, půdní – stabilizační frézy…
  • Excentrické drtiče – čelisťové, deskové…

Výše uvedené stroje mají jeden společný jmenovatel. Je jím značná abraze – rychlé opotřebení součástí od procházejícího materiálu. Starší rotory bývají značně opotřebované a jsou často spravovány návary tvrdokovu, nebo ne vždy zcela odborně realizovanou výměnou dílů rotoru.

Jindy se třeba rotor dostane do kontaktu s tak velkým či odolným kusem materiálu, kdy dojde k poškození či ohnutí rotoru nárazem. Takto poškozený rotor sice zvládne svou práci, ale generuje vysoké vibrace, které stroj poškozují (ložiska, praskliny, vůle,…).

Původcem vibrací bývá často nevyváženost rotoru, kterou lze poměrně snadno odstrait. Proces provozního vyvážení rotoru sice není tak snadný jako v laboratorních podmínkách vyvažovacího stroje (co znáte z pneuservisu), ale vibrace lze odstranit i bez demontáže rotoru ze stroje, přímo na místě instalace a v provozovaném stroji. Citlivost strojů na nevývahu zvyšuje provoz nad kritickými otáčkami zařízení.

Vyvažovací metody z kategorie „Urob-si-sam“ preferuje řada šikovných kutilů.

Statické vyvážení jim již mnohokrát úspěšně pomohlo, ale pozor, není schopno pomoci ve všech případech. Vykývání funguje dobře na úzká a vysoká kola a malé otáčky.

Principem je odstranit „těžké místo“ pomocí protiváhy. Je li rotor širší či se rychle otáčí, metoda vykývání již neposkytne zcela uspokojivé výsledky. Kutilská metoda bývá málo citlivá a neumí si vůbec poradit s dvojicovou či dynamickou nevývahou.

Širší rotory u vyšších otáček (např. pneumatiky automobilů) vyžadují vyvážení dynamické. Pokud bude rotor ještě širší (válcový), pak je odstranění dvojicové nevyváženosti naprostou nutností. Příkladem dvojicové nevyváženosti může být staticky vyvážený válcový rotor (nemá těžké místo), kde na každý konec umístíme závaží o stejné hmotnosti, ale jedno nahoru, druhé dolů. Z pohledu statické nevývahy je rotor vyvážen, ale při roztočení má osu těžiště mimo osu rotace a proto generuje nežádoucí vibrace. Dynamická nevyváženost je pak pouhým součtem statické a dvojicové nevyváženosti.

Má li stroj správně a dlouhodobě pracovat, pak každé dva pracovní nože / hroty rotoru musí být umístěny přesně o 180° a ve shodné vzdálenosti od konce i středu hřídele. Pracovní úbytek materiálu protilehlých částí musí vyvolat shodný moment síly u nevývahy. Geometrická přesnost je kritická. Některé typy poškození vyžadují od servisu víc, než jen zavaření vad a vyvážení rotoru. Realizace oprav poškozených rotorů klade v mnoha případech zvýšené nároky i na geometrickou přesnost a správnost a lze snadno napáchat škody, které se neprojeví hned. Nebude li geometrie přesná pak, může být i vyvážení rotoru problémem typu bumerang.

Pomocí vyvážení lze samozřejmě opravit i rotory poškozené – tj. rotory prohnuté, nabourané, rotory s poškozenou geometrií po ne zcela ideální opravě, apod.. Vždy je ale důležité posoudit, zda se rotor nemůže při pracovním nasazení či provozním opotřebení sám rozvážit. Tam, kde není správně geometrie, může vznikat při následné práci nerovnoměrné zatížení na straně pohonu či zvýšené jednostranné opotřebení pracovních hrotů, což jistě opět způsobí novou nevyváženost s každým růstem opotřebení. Obdobně vyvážíme li rotor s prohnutým hřídelem, začne se s provozem postupně narovnávat. Výše popsaná situace pak z dlouhodobého hlediska postrádá podstatu slova oprava – jedná se ve svém důsledku vlastně o poškození rotoru, které velmi často nemá jiné spolehlivé a trvale funkční řešení, než výměnu rotoru.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.